Fortsätt till innehåll
Stureplan.se

Kontakt

Adress
Humlegårdsgatan 17
Telefon
08-545 076 00
E-post
redaktion@stureplan.se
Hemsida
stureplan.se
Facebook
facebook.com/www.stureplan.se
Instagram
instagram.com/stureplan_se

Om stureplan.se

Mellan 2005 och 2016 bedrev Stureplansgruppen förlagsverksamhet via sajten stureplan.se som under många år var Sveriges största och snabbast växande internetbaserade nöjes- och livsstilsmagasin. Med drygt 500.000 unika läsare per månad var stureplan.se ett av Sveriges mest omtalade nöjesmagasin på webben med fokus på mode, shopping, underhållning och uteliv. Några av Sveriges största bloggar fanns också under stureplan.se’s tak.

Vid årsskiftet 2016/2017 lades sajten ned efter ett drygt årtionde och sajtens första chefredaktör Alex Schulman skrev några ord till sajten. Tack alla inblandade för alla dessa år!

Jag fick ett sms från Stureplansgruppens VD Vimal Kovac häromdagen. Han berättade att stureplan.se kommer att läggas ner till årsskiftet och undrade om jag kunde skriva några avskedsord till sajten, med tanke på att jag var med och startade den för tio år sedan.

Vimal skickade för övrigt meddelandet från Sydney, där han hade firat jul, och jag gladdes åt det, gladdes åt honom och hans nya liv, att han inte längre tycktes vara lika anal kring sitt arbete. För tio år sedan stod han nervig och stissig och rättade till gardinerna på någon av sina krogar innan öppning. Han ställde barstolarna i rätt position på sina nattklubbar. Stod gömd bakom gathörn för att studera hur hans vakter skötte sig. Hans arbetsdagar började aldrig, slutade aldrig, de bara pågick, dag efter dag. Han hade aldrig kunnat åka på semester. Inte till Sydney i alla fall. Köpenhamn, kanske, någonstans nära flygplatsen så att han snabbt kunde vara hemma om något skulle hända. 

Det är helt på sin plats att nämna Vimal Kovac i denna text om stureplan.se eftersom allt var hans idé. Han tog in mig och Tom Davidson på ett möte och sa att han ville göra en livsstilssatsning som skulle bygga varumärket Stureplan. Jag minns att han sa: ”Jag vill att alla ska uppfatta en resa till Stureplan som en färd till månen.”

Det var ett spännande namn att arbeta med, Stureplan, för det hade så mycket i bagaget. Alla svenskar hade någon typ av relation till namnet och det var roligt att använda sig av de här bilderna. Sajten hade premiär 2005, eller var det 2006, och jag minns att vi väldigt fort fick många besökare och att vi blev omtalade. Det är klart att jag försökte bedriva skrivande nöjesjournalistik på sajten, men det ska jag ärligt säga att de allra flesta gick in på stureplan.se för att titta på bilderna från uteställena. Vem hade varit ute igår, med vem och hur såg de ut?

Det här var före Instagrams tid, före Twitter och Snapchat. Stureplan.se blev det bästa sättet att hålla ordning på vänkretsen under helgen. Jag är så klart lite stolt också över att vi lyckades hitta så bra skribenter, några av dem har senare gjort stor karriär. Elin Kling började sin bana hos oss. Viktor Barth-Kron, idag en av DN:s mest profilerade, arbetade här. Marcus Dunberg, idag omtyckt krönikör på Svd, började skriva på stureplan. Det finns många fler.

Mest stolt är jag över att vi under ett par spännande år gjorde sajten stureplan.se till en nationell angelägenhet, åtminstone medialt. Alla andra medier, också de stora mediehusen, sneglade på vad vi gjorde och hur vi gjorde det. Vi var först i Sverige med att satsa på bloggar. Vi var först i vårt segment att börja med tv-innehåll. Och trots att vi hela tiden arbetade inifrån Stureplan, så var blicken alltid utifrån, alltid med en fascination som jag tror var äkta: vad är detta för märklig plats egentligen?

Alex Schulman

Tillbaka till toppen